マリア・ガブリエラシュミット, ファーガスオドワイヤー, アレクサンダーイミック, 長沼君主, 境一三, Fergus O’Dwyer, Gabriela Maria Schmidt, Alexander Imig 『日本と諸外国の言語教育におけるCan‐Do評価—ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)の適用』

マリア・ガブリエラシュミット, ファーガスオドワイヤー, アレクサンダーイミック, 長沼君主, 境一三, Fergus O’Dwyer, Gabriela Maria Schmidt, Alexander Imig (2010) 『日本と諸外国の言語教育におけるCan‐Do評価—ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)の適用』朝日出版社 315 p.

Contents 目次
Prefaces from the editors in English, Japanese and German. /序文(英語・日本語・ドイツ語)

1 Introduction
1.1 Alexander Imig & Fergus O’Dwyer A brief overview of the use of can do statements in language education, the CEFR and ELP(異言語教育、CEFR およびELPにおけるcan do statements ) 1.2 Lynne Parmenter (Waseda University) and Mike Byram (Durham University, England)An overview of the international influences of the CEFR(CEFRの国際的影響)

2 The CEFR and can do statements 2.1 Naoyuki Naganuma (長沼 君主) The range and triangulation of can do statements in Japan(日本におけるcan do statementsの射程およびトライアンギュレーション ) 2.2 Anthony Green (University of Bedfordshire, England) Conflicting purposes in the use of can do statements in language education(言語教育でのcan do statements利用が直面する問題点について ) 2.3 真嶋 潤子 (Junko Majima) (Osaka University)「日本の言語教育における「ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)」と「能力記述(Can do statement)」の影響−応用可能性に関する一考察−」 (Impact of can do statements/CEFR on language education in Japan: on its applicability) 2.4 Bernd Jacob & 高橋 文子 (Fumiko Takahashi) (Goethe Institute)「ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)とProfile deutsch」 (The CEFR) and Profile deutsch)
2.5 Rudolf Reinelt (Ehime University)The use of CEFR and can do statements in second foreign language courses in (Western) Japan: Implementation ready?(西日本での第二外国語教育におけるCEFRとcan do statementsの利用) 2.6 Edeltraud Sormunen, Sabine Grasz, Silke Rose & Joachim Schlabach Quali-DaF – a Project for Quality Development of German Teachers at the Language Centers of Finnish Universities(フィンランドにおけるドイツ語教員のためのQuality Development プロジェクト )

3 Curriculum change, text books and portfolio
3.1 Noriko Nagai (永井 典子) (Ibaraki University) Designing English curricula and courses in Japanese higher education: Using CEFR as a guiding tool –(日本の高等教育におけるCEFRを参照した英語カリキュラムおよびコースの構築法 )                   3.2 Anja Hopf (Niigata University) & Bertlinde Vögel (Osaka University) Kannbeschreibungen im Deutschunterricht an japanischen Universitäten? – ein Erfahrungsbericht zur Lehrwerkskonzeption(日本の大学のドイツ語指導におけるCan Do Statements )
3.3 Margit Krause-Ono (Muroran Institute of Technology) Using German can do statements as model for other languages like Russian and Chinese – a special project –(ドイツ語版Can Do Statementsをロシア語・中国語の教育にいかす —第二外国語スペシャル・プロジェクト)
3.4 藤原 三枝子(Mieko Fujiwara, Konan University) 「日本の大学のドイツ語教育に「ヨーロッパ言語共通参照枠」を生かす試み−教科書の作成・実施・評価−」 (In Search of Ways to Embody the Spirit of CEFR in “German as a Foreign Language” Textbooks for Japanese Colleges — Development, Implementation, and Evaluation —) 3.5 Sachiko Horiguchi (堀口 佐知子), Yoriko Harada (原田 依子), Yuki Imoto (井本 由紀) & Satoshi Atobe (跡部 智) (Keio University)The Implementation of a Japanese version of the “European Language Portfolio – Junior version –” in Keio: Implications from the perspective of organizational and educational anthropology(慶應義塾における「欧州言語ポートフォリオ—ジュニア版—」日本版の実施:組織・教育人類学のパースペクティヴから)

4 The learner, learner autonomy and pedagogy
4.1 David Little (Trinity College Dublin, Ireland) The European Language Portfolio and self-assessment: using “I can” checklists to plan, monitor and evaluate language learning
(「欧州言語ポートフォリオ」と自己評価:言語学習の計画、モニター、評価における ”I can” チェックリストの活用 )
4.2 Paul Collett & Kristen Sullivan (Shimonoseki City University) Considering the use of can do statements to develop learners’ self-regulative and metacognitive strategies(学習者の自己管理・メタ認知ストラテジー発展のためのCan Do Statementsの利用 )
4.3 Yoko Sato (佐藤 陽子) (Hosei University) Using can do statements to promote reflective learning(Can Do Statementsを使って反省的学習を促す試み) 4.4 Antonio Smith (Kansai University)What you can do with can do statements: one teacher’s experience and advice(Can Do Statementsの活用法:大阪での経験から) 4.5 Fergus O’Dwyer Can do statements at the centre of involving learners in the self-assessment, goal-setting and reflection learning cycle(自己評価—目標設定—内省の学習サイクルにおけるCan Do Statementsの中心的役割 ) 4.6 Alexander Imig Ausgehend von A0 - Reflexionen zu einem Curriculum für Deutsch an einer japanischen Universität(日本におけるA0レベルからのドイツ語教育と母語のコミュニケーション能力 )
4.7 Joshua M. Sargent & James M. Winward-Stuart (Gaba Corporation) Implementation of a can-do based syllabus in an eikaiwa(能力記述に基づく「英会話」シラバスの実施) 4.8 Ellen Head (Poole Gakuin University) Customizing a can do list for a specific situation: can do lists in a class with elementary school teacher trainees(小学校教員養成課程における can do リスト の活用)
4.9 Maria Gabriela Schmidt Kannbeschreibungen zur Strukturierung eines frei gestalteten Unterrichts auf der Niveauebene B1(自由度の高いB1レベル以上の授業におけるCan Do Statements) 281

5 Conclusion Editors
Appendices: Introduction of the Editors and Authors


日本と諸外国の言語教育におけるCan‐Do評価―ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)の適用

日本と諸外国の言語教育におけるCan‐Do評価―ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)の適用

  • 作者: マリア・ガブリエラシュミット,ファーガスオドワイヤー,アレクサンダーイミック,長沼君主,境一三,Fergus O’Dwyer,Gabriela Maria Schmidt,Alexander Imig
  • 出版社/メーカー: 朝日出版社
  • 発売日: 2010/11
  • メディア: 単行本
  • クリック: 3回
  • この商品を含むブログ (1件) を見る